Inköpsprocessen

, , 25 kommentarer
För några veckor sen, när debatterna härjade som värst kring alla öl från Mohawk och St Erik som dyker upp Systembolaget (sedan dess har det för övrigt blivit klart att ytterligare några från vardera märke kommer in under våren), så mailade jag till Systembolagets kundtjänst och undrade hur inköpsprocessen går till i detalj. Jag fick ett mycket utförligt svar från chefen för inköparna, och utifrån den informationen tänkte jag berätta lite om hur inköpsprocessen faktiskt går till. Informationen på Systembolagets hemsida är ju i enklaste laget. Jag hade förstås tänkt att publicera detta mycket tidigare, men har inte haft tid att skriva ihop det här förrän nu.

Till att börja med så har konkurrensverket tre grundläggande krav på Systembolaget. Dessa tre är transparens, icke-diskriminering och objektivitet. Hela inköpsprocessen har till och med ISO-certifierats för att ytterligare upprätthålla dessa krav, vilket är ovanligt, kanske till och med unikt, för företag i Sverige (om man räknar bort sådana som är skyldiga av lag att göra det). Detta innebär att inköpsprocessen genomgår årliga revisioner.

Som de flesta kanske vet så har Systembolaget en lanseringsplan (som är offentlig, lanseringsplanen för 2011 går att läsa här). Ungefär sju månader innan lansering går man ut med en offertförfrågan som är mycket mer specificerad än lanseringsplanen och som även innehåller en smakbeskrivning av den önskade produkten. Leverantörerna skickar in offerter, och allt som stämmer in på den önskade beskrivningen och som bedöms konkurrenskraftigt begärs det varuprover på. Om det är en ny produkt, vilket oftast är fallet med svenska öl, tar man in varuprover på allt som uppfyller de formella kraven. Om det däremot är en produkt som redan finns på marknaden kan den sorteras bort redan i detta steg om det är så att den har provats tidigare och man vet sedan dess att den inte stämmer in på smakbeskrivningen. Själva provningarna är helt blinda och proverna förbereds av särskild personal. I provningarna deltar tre personer och om det är minst fem produkter som provas så är den ansvariga inköparen för kategorin alltid en av de tre provarna. Till alla fasta lanseringar, och till tillfälliga lanseringar om antalet prover överstiger 30, genomförs först en förberedande provning. Där bedöms produkterna endast med ja eller nej, där man säger ja om man bedömer har en rimlig chans i finalprovningen och minst två av de tre provarna måste säga ja för att produkten ska gå till finalen. Även den förberedande provningen genomförs alltså helt blint och provarna (det är samma provare i förberedande som i finalprovning) får inte veta vilka produkter som gått vidare.

Det som bedöms är dels hur väl produkten motsvarar den önskade smakbeskrivning samt en bedömning av den rent sensoriska kvaliteten. Varje produkt betygsätts på en skala 0-9 och för att få fem poäng eller högre krävs att den stämmer överens med smakbeskrivningen. Utöver poängsättningen så rangordnar varje provare de fyra bästa produkterna med prio 1-4 och övriga produkter får prio 5. Om två eller flera produkter får samma poäng är det den med bäst sammanlagd prio som vinner. Skulle detta också vara lika, så är det den ansvariga inköparens prio som avgör.

En produkt som deltagit i en offertprovning för en fast lansering men inte vunnit kan leverantören sedan skicka till något som heter konsumentpanelen. Detta kostar 8000 kr för leverantören. Provningarna i konsumentpanelen ordnas av företaget Synovate, och sköts alltså helt externt, och provarna är "vanliga" dryckesintresserade människor. Tydligen så har både St Eriks IPA och Pilsner kommit in den vägen. En produkt kan även kvala in till fasta sortimentet genom beställningssortimentet, givet vissa förutsättningar.
Till de exklusiva lanseringarna, dvs det som kommer i små partier, provas produkterna öppet och man tar hänsyn till den förväntade kundefterfrågan.

De som deltar i offertprovningarna har stor dokumenterad erfarenhet och de genomför regelbundet sensoriska övningar tillsammans. Genom dessa gemensamma övningar säkerställer man att alla provare är överens om vad en viss smakbeskrivning innebär. Att en och samma producent vinner flera lanseringar på kort tid beror helt enkelt på att deras produkter är välgjorda och stämmer väl överens med den efterfrågade smakprofilen. Eftersom det inte finns någon gräns för hur många lanseringar samma producent får vinna kan man liksom inte diska en produkt för att det nyligen lanserats flera andra produkter från samma producent. Det var ju faktiskt inte så länge sen som Oppigårds vann väldigt många lanseringar. Skillnaden var väl bara att vi som gillar att tycka till om öl tycker om Oppigårds mycket mer än Mohawk och St Eriks, så då var det ingen som klagade.

Till slut ska jag nämna att både Systembolaget själva och externa revisorer har kommit fram till att systemet för inköp är så säkert det kan bli gällande otillbörlig påverkan. Jag känner numera en stor tilltro till att allt går rätt till kring Systembolagets inköp.

25 kommentarer:

  1. Kan det inte vara så att det kommer in "provbryggder" från små batcher som håller mycket hög kvalité för att sedan vid större volymer tappa en stor del av sin "själ" ? Jag har fått en känsla att Mohawk serien har flera sådana exempel.

    Det sker väl ingen direkt efterkontroll?

    Jag har som sagt inga bevis för ovanstående men tanken har slagit mig flera gånger då jag provat Mohawk... Oppigårds däremot, där är det en riktigt hög lägsta nivå. Även fast volymerna har stigit.

    SvaraRadera
  2. Ja, intressant. Har samma fundering som Alexander. Det har diskuterats förut om små batcher som sedan kanske blir lite annorlunda när de skalas upp.

    SvaraRadera
  3. Jo, självklart kan det bli skillnader mellan ölet som provas och ölet som lanseras om det som provas är bryggt som en liten batch i ett experimentbryggeri eller liknande och det som lanseras är bryggt i ett fullskaligt bryggeri. Men så gör ju i princip alla svenska mikrobryggerier numera. Om man skulle kräva att ölen som skickas in som varuprov bryggs på samma skala som den sedan bryggs om den skulle lanseras så är det nog väldigt få bryggerier som ens skulle ställa upp i offerterna.

    SvaraRadera
  4. Det är nog väldigt olika huruvida man gör fullskaliga offertprov eller inte. Vi har iofs investerat i ett pilotbryggeri men aldrig lyckats ngt vidare med att få resultatet lika i full skala. Hittills har vi alltid bryggt offertbryggningar i full skala. Egentligen det enda sättet att på ett ärligt sätt offerera en produkt. Jag vet att en del andra småbryggerier gör likaledes.
    Mvh
    Björn
    Oppigårds

    SvaraRadera
  5. Där ser man, tack för påpekandet Björn. Jag kan hålla med om att det är så man bör offerera sin produkt, men samtidigt känns det som att det vore hårt att kräva att offertproverna är fullskaligt bryggda. Det här är väl bara spekulationer från min sida, men för ett etablerat mikrobryggeri är det väl inga större problem att sälja ut en batch till krogen om den inte vann en lanseringen, medan det för inte lika etablerade bryggerier blir en större risk? Eller tänker jag fel?

    SvaraRadera
  6. Det finns säkert bra exempel på där man lyckas brygga i pilotbryggeri och sedan skala upp recept och arbetssätt så att resultatet blir mer eller mindre lika.
    Om du har ett bryggeri om 1000 liter så är ju inte kostnaden särskilt stor att brygga ett öl mot en offertförfrågan. Vi håller på att bygga ett nytt brygghus där vi ökar varje bryggning till närmare 4000 liter. Så det var kanske lite korkat av mig att skriva som jag gjorde. Att brygga 4.000 liter öl och få ut alltihopa på fat bara sådär görs sig inte så lätt. Så vi kanske måste börja tänka om.... Om man i absurdum skulle göra som vi hittills gjort kanske det på sikt skulle rendera i färre nya öl och fler etikettbyten, vilket ju är ännu sämre ur konsumentens perspektiv.

    SvaraRadera
  7. Oj då, anonym = Björn, Oppigårds

    SvaraRadera
  8. Jo precis, det blir ju en viss skillnad på att sälja iväg 30 fat och 130 fat. Å andra sidan antar jag att större batcher blir kostnadseffektivare och mer eller mindre ett måste för er om ni ska hinna möta efterfrågan på era standardöl. Eller? Jag är inte så insatt i bryggteknik, men ni skulle alltså inte kunna göra en 1000-litersbatch i ett 4000-litersbryggverk?

    SvaraRadera
  9. Vi får se hur det funkar när vi får grejerna på plats. mvh
    Björn

    SvaraRadera
  10. Bolaget får säga vad dom vill, allt låter fint på pappret, mot EU, yada yada. Faktum kvarstår, den som tror att ETT företag kan behandla alla lika (världens samtliga alkoholproducenter!!) utan att det förekommer konstigheter tror på Tomten och fria val i Burma och Nord Korea, skärp er för faan.

    SvaraRadera
  11. Även om blindprovningarna verkligen är blinda så tycker jag att det är märkligt att Systembolaget som monopol kan sitta och neka produkter öht.

    Det är också lite lurigt med att de sitter och bestämmer pris, alkoholhalt, doft, smak, utseende osv.

    Enligt uppgifter från folk i branchen så går det t.ex. inte skicka in en belgare eller annat som sommarale eftersom ölet ska vara "humlearomatiskt med en tydlig beska".

    SvaraRadera
  12. David, hur menar du att det annars skulle funka? De har ju inte hyllplats att ta in alla öl som vill hamna på deras hyllor. För övrigt kan du ju ta in vilket öl som helst via beställningssortimentet eller privatimport, så Systembolaget sätter ju egentligen inga gränser på vilka produkter du kan köpa, bara att det är rätt omständigt att privatimportera.

    Visst kan jag tycka att t ex La Chouffe eller liknande belgare skulle vara trevligt att få in som sommaröl, men jag gissar att de måste sätta lite gränser för att det ska bli en hanterbar uppgift för dem att prova igenom allt som skickas in.

    Utveckla gärna vad som är lurigt med att de sätter en smakbeskrivning. Hur kan de lösa det på ett bättre sätt?

    SvaraRadera
  13. Jag vet inte hur utbudet ser ut på öl Tyskland i en stad som i storlek motsvarar tex Fagersta. Berätta ni som vet hur nånga belgare som finns på hyllorna där.

    SvaraRadera
  14. Nja, det jag syftar på är svenska mikrobryggerier inte får brygga vad de vill. Visst, först går man ut med en ganska generell lanseringsplan där det står exempelvis:

    Ale extra stark (6,0%–..), T2, Sverige Sommarale, Sommar

    ... vilket ju skulle kunna innefatta ett ganska brett spektrum av öltyper. Sedermera kommer dock en mer detaljerad smakbeskrivning som t.ex. "ljus ale med tydlig humlearom och markerad beska, 6,0-6,5%".

    Visst, Systembolaget har gjort en trendanalys "om vad de tror kommer sälja bäst" och det kan väl finnas en poäng med det så öl inte står alltför länge på hyllorna och blir gamla, men...

    Jag tycker att det är lite märkligt att Systembolaget sätter marknaden eftersom det på många sätt motverkar innovation och utveckling - bryggare borde få brygga vad de vill.

    En helt avreglerad marknad kanske inte skulle funka i Sverige (svårt att veta om det skulle bli som i Danmark och USA), men en mer löst reglerad marknad kanske inte vore omöjligt att uppnå där möjligheter till innovation och utveckling ges.

    SvaraRadera
  15. Ah, jag förstår vad du menar David. Jag tror nog ändå att de flesta bryggare kan brygga vad de vill i små batcher och sälja ut det på krogen, däremot är det ju helt klart så att Systembolaget styr vad som bryggs i större mängder i Sverige samt att de förstås bör försöka komma med i lanseringarna. Det kan ju bli lite snett när det blir som med par-single-hop-lanseringen som resulterade i att det kom ut en massa single-hop-IPA samtidigt eftersom många bryggerier försökte vinna de platserna.

    När det gäller lanseringar av svensk craftöl kanske de helt enkelt borde skippa den snävare smakbeskrivningen och nöja sig med den öppnare beskrivning som ges i lanseringsplanen. Kanske något som vi bör föreslå till deras inköpsavdelning?

    SvaraRadera
  16. Men det finns så otroligt mycket att säga ang. det här området och jag kan väl säga att jag inte är superinsatt kring alla regler osv.

    Om man tror att allt går rätt till så är det fine, men när det även varit uppe till diskussion i småbryggarföreningen så är det ju uppenbarligen fler som undrar. Framtiden får väl utvisa hur det egentligen förhåller sig med allt :)

    SvaraRadera
  17. Johan: Just precis. Något åt det hållet.

    SvaraRadera
  18. Ja, det var ju framförallt diskussionen som gick på eran blogg som fick mig att faktiskt maila Systembolaget och fråga om det hela. De svaren jag fick var ännu utförligare än det jag skrivit i det här inlägget och jag fick verkligen ett starkt intryck av att de själva gör allt de kan för att allt ska gå rätt till.

    Som sagt, man ska väl komma ihåg att det varit perioder då andra bryggare också fått in väldigt mycket öl, t ex Oppigårds och BrewDog. De två får ju förövrigt in hyfsat mycket öl fortfarande.

    SvaraRadera
  19. Jo, BrewDog har uppenbarligen fått in väldigt mycket öl (dock kan jag faktiskt tycka att det är lite märkligt att Dan Ihrelius är med i ett klipp om TNP - han är dock bortredigerad nu!). Det har ju också varit folk som regerat på när 77 Lager kom utan att det fanns möjlighet för bryggeriet att brygga den själva (den kontrakterades ut på Shepherd Neame till en början vad jag förstått) och detsamma gäller ju Dugges Lager No. 1 som folk reagerat på (Slottskällan och numera De Proefbrouwerij tror jag). Kontraktsbryggning kan jag väl dock kunna tycka är okej i viss mån - men det är en komplicerad situation...

    I min ultimata värld skulle inte kontraktsbryggning heller gå till som importörbryggningen verkar göra - utan mer genom att en bryggare istället hade ett mer tydligt samarbete med de/de bryggerier ska brygga på och skicka in ölet via dem istället för via importörer.

    Det jag ifrågasätter är att Systembolag ibland tycks kunna säga nej till bryggerier eftersom de inte kan uppnå satta volymkrav, medan det i vissa fall är okej ändå eftersom det går kontraktera ut bryggningen och på så vis komma runt problemet.

    Ett "etikettmärke" skulle ju dessutom i princip kunna bryggas var som helst - säger ett bryggeri nej, kanske ett annat säger ja, så då kanske det första bryggeriet tar det "säkra före det osäkra" och brygger ölet ändå, så ja - det finns en viss ekonomisk aspekt i det. Det är då jag börjar fundera om alla leverantörer behandlas lika eller snarare "tävlar" på lika villkor.

    SvaraRadera
  20. Men det är väl upp till bryggeriet om de vill kontraktera ut bryggningen eller inte? T ex har Björn på Oppigårds sagt att de aldrig kommer låta sin öl kontraktbryggas någonannanstans. Så jag tror snarare att de som fått avslag inte viljat/kunnat låta sina öl kontraktbryggas hos andra, medan andra har löst det just på det viset och då kunnat få in sina öl.

    Jag hänger inte riktigt med på vad du menar i ditt sista stycke? På vilket vis för bryggplatsen för en kontraktbryggd en skillnad i Systembolagets urvalsprocess? Offertprovningarna är ju blinda (åtminstone för fasta och tillfälliga sortimenten) så de vet ju inte ens vilket öl de dricker, ännu mindre på vilket bryggeri det är bryggt.

    Jag tror dock att det här med att slopa specifika smakbeskrivningar för lanseringar av svensk hantverksöl vore en bra idé som både gynnar bryggare och konsumenter. Kanske något för hela ölbloggarcommunityn att ta tag i?

    SvaraRadera
  21. Jo, givetvis är det upp till bryggeriet. Sedan kan man ju ifrågasätta om det då är samma öl som senare lanseras. Men visst, det problemet finns ju med experimentbryggverk kontra det riktiga bryggverket och jag kan väl hålla med om att ett bryggeri inte ska behöva brygga 4000 liter för att in 3 flaskor varje gång... men det har ju diskuterats förr.

    Nja, om provningen är blind så finns det väl ingen skillnad på det sättet. Det jag menar är att om en kontraktsbryggd skulle få nej till att bryggas på ett bryggeri, så kanske ett annat bryggeri skulle brygga det istället - medan ett "riktigt" bryggeri bara har ett ställe att brygga sitt öl på. Fast vad vet jag.

    SvaraRadera
  22. Såg nu att det sista stycket blev lite konstigt. Det jag menar är att en kontraktsbryggare inte blir låst på samma sätt till ett bryggeri. Säg att en kontraktsbryggare vinner en lansering (öl nummer 1), medan ett "riktigt" bryggeri kommer tvåa (öl nummer 2). Kontraktsbryggaren vill då brygga sitt öl på bryggeriet som kom tvåa i lanseringen. Det jag undrar är vad som händer om bryggeriet som kom tvåa säger "nej, vi brygger inte åt dig". Kommer då öl nummer 2 in eller kan kontraktsbryggaren gå till ett annat bryggeri och få öl nummer 1 bryggt där istället. Det blir på så vis en lite knepig situation.

    Då är det ju förståeligt om bryggeriet ändå brygger öl nummer 1 då det som vi alla vet är ont om hyllplatser på bolaget och bryggeriet vill väl ha något att leva av också - medan det känns som en kontraktsbryggare inte har något att förlora.

    SvaraRadera
  23. Borde det inte vara så att kontraktsbryggd öl måste ha ett färdigt kontrakt att brygga sin öl på om den skulle vinna lanseringen? Annars blir det ju svårt för dem att ge någon leveransgaranti. Om det funkar så så uppstår väl aldrig ditt scenario och om det inte funkar så så är det ju bara dumt :)

    Sen är det väl lite det som är poängen med att kontraktbrygga, man slipper vara knuten till ett eget bryggeri, med allt vad det innebär i investeringskostnader osv, och har som du säger inte så mycket att förlora. Om man sedan lyckas bygga upp ett framgångsrikt varumärke så kan man i ett senare steg investera i ett eget bryggeri med en helt annan säkerhet. Eller göra som Galatea, köpa in sig i ett redan existerande bryggeri.

    SvaraRadera
  24. Oj, ursäkta, för det det sena svaret. Det är just den frågan jag har funderat kring när man hört ryktas om att offertproverna har varit hembrygder m.m.

    Men visst, det är givetvis så att ett öl har någon form av kontrakt med det bryggeriet det senare ska tillverkas på (annars vore det ju tokigt). Har pratat med personer i branschen som har koll på detta. Dock fick jag lite intrycket av att det inte riktigt var så då provbrygden var producerat på ett annat bryggeri än det det senare bryggdes på i full skala. Huruvida det är rätt eller fel att göra så är en annan debatt...

    SvaraRadera
  25. Det David skriver i sin sista kommetar är en del av de "heta" diskussionera som vi fört under hösten - vintern. Offerter har vunnits med öl som brygts vardå? När offerten är i hamn kontaktas bryggerier med ledig kapacitet för att det skall skrivas avtal till lanseringsmötet med SB. På istiden när jag lärde mig Systembolaget inköpsvillkor och Skatteverkets alkohollag så skulle självklart en plan med produktionsavtal finnas redan vid offertingivandet. Och om man inte har ett avtal om produktion, var brygger man sina provbrygder då?

    Tony Magnusson, Nynäshamn

    PS. Ja, jag vet att Wicked Wine/Stefan G. sedan maj-2010 brygger sina hos Dugges. DS.

    SvaraRadera