Imperial kladdkaka

, , 2 kommentarer
Kladdkakan är väl en riktig svensk klassiker som finns i massor av variationer, och de flesta har ju sitt eget recept på den. Jag bakade kladdkaka rätt ofta under tidiga tonåren. Busenkelt och gott, en perfekt grej att starta sina köksäventyr med. Det är ju ganska enkla smaker så en recepvariation får ett ganska stort genomslag i smaken. Genom åren har jag bland annat prövat med olika mängder socker, olika sorters kakao och med lite olika extra smaksättare, bland annat färsk pepparmynta och dumlekolor. Till imorgon skulle vi ta med lite knytisfika till vår sista laboration i kemikursen, så jag slog till på att testa en ny receptvariation, nämligen att tillsätta lite imperial stout i smeten. Jag valde Slottskällans Imperial Stout eftersom denna är lätt att få tag på och inte har så mycket humlebeska, som t ex Yeti har, som borde kunna ställa till det i ett bakverk.


Mitt grundrecept:
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
2 ägg
100 g smör

För variatonen med imperial stout hällde jag i ca 1 dl öl samt utökade mjölmängden med ½ dl för att kompensera för den extra vätskan.

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form med löstbagbara kanter. Storleken på formen har betydelse, i min nya form som är 26 cm i diameter blir en vanlig kladdkaka för tunn, men med den extra volymen i ölvarianten blev det perfekt (för vanlig kladdkaka är 23 cm i diameter en lagom storlek). Bröa formen med kokosflingor, det är mycket godare än ströbröd när det gäller kladdkakor. Smält smöret. Blanda samman alla torra ingredienser i en skål och rör sedan ner ägg, smält smör och öl. Häll upp i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter (beroende på din ugn och på hur kladdig du vill ha den). Jag brukar köra på 20 minuter för vanlig kladdkaka och körde på 25 minuter för imperialkladdkakan, men den hade nog klarat sig bra på lite kortare tid också.

Eftersom vi är nio personer i min labbgrupp, och en av dem är glutenallergiker och inte kommer kunna äta av min kaka, samt att alla andra också ska bidra med fika så behövs ju inte heeela kakan imorn, så jag tog mig friheten att smaka "lite" på den. Konsistensen är inte lika kompakt som en vanlig kladdkaka utan lite mer "svampig", alltså lite mer åt sockerkakshållet. Smaken är mycket "vuxnare" med en djup, fyllig ton av chokladlikör. Det är inte heller riktigt lika sött som i en vanlig kladdkaka. Det vore nog faktiskt inte jättesvårt att gissa att det här är en kladdkaka med stout i. Att slicka ur skålen var för övrigt läskigt gott. Det här var väl värt att offra en deciliter öl på. Resterande öl i flaskan vore perfekt att dricka till.

Jag drack dock inte upp ölen som blev över, utan hällde den över två skivor ryggbiff för ett nytt experiment med att marinera med öl, men mer om det imorgon. Ikväll blir det att testa Green Flash West Coast IPA mot Ska Modus Hoperandi och därefter lite godsaker på O'Connors - det är ju tisdag trots allt.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Måste ta och prova.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du ska. Riktigt enkel att göra och den var väldigt uppskattad på knytisfikat idag :)

    SvaraRadera