Ölprovning med To Öl och Omnipollo

, , Inga kommentarer
Igår vankades det en riktigt fin ölprovning på Gästrike-Hälsinge nation här i Uppsala. Den fd pubmästaren Tobias Hofback hade bjudit in Tobias och Tore från To Öl, Henok som är mannen bakom Omnipollo samt deras gemensamma svenska importör Brill till vad som skulle visa sig bli en riktig succé. Inte mindre än 90 personer dök upp på provningen, vilket borde vara något sorts Uppsalarekord för kommersiella provningar.

Det började inte så bra för mig dock. Efter att ha cyklat hem från skolan i regnet var jag genomblöt och när jag kom hem för en snabb middag innan jag skulle vidare till provningen upptäckte jag att batteriet i kameran var slut. Ingen tid till att ladda, istället fick min kassa mobilkamera föreviga kvällen. När jag väl kom ner på GH och in i provningssalen glömdes allt det där. På borden stod sju olika öl uppställda och vid vår kortsida hängde bryggarna och väntade på att få sätta igång provningen.
En snabb titt avslöjade att det var Omnipollos Leon, To Öls Reparationsbajer, First Frontier, Final Frontier, samarbetsölen Russian Roulette från Omnipollo och Evil Twin samt avslutningsvis To Öl Goliat som vi skulle få dricka under kvällen. En trevlig blandning av gamla favoriter och spännande nyheter alltså. Henok, Tore och Tobias pratade på om sina öl inför den entausiastiska skaran och trots att det var så många provningsdeltagare klarade de sig utan mikrofon. Leon, Final Frontier och Goliat blev mina favoriter i provningen. De båda varianterna Russian Roulette var spännande att äntligen få prova. Det är alltså två öl där man har gjort allt utom maltbasen så lika som möjligt, vilket resulterat i en svart-IPA och en extremt ljus IPA, med samma humling, jäst osv. Namnet kommer av att man inte vet vilken som är vilken, etiketterna är nämligen identiska. Köper man en låda får man en slumpad mix av de två sorterna. Jag tyckte att de blev som bäst om man blandade en black & tan av dem istället.

En kul grej var att de halvvägs genom provningen började presentera varandras öl istället för sina egna. De första fyra ölen hade jag druckit tidigare men det är så pass bra öl att man mer än gärna återvänder till dem. Även fast jag har hört historien bakom dem förut så var även det trevligt att höra igen, det är något speciellt över att höra bryggarna själva berätta sin egen historia. To Öl avslöjade även en del om kommande öl, vilket var första gången någon annan än deras leverantörer fick höra om planerna. Bland annat skulle de brygga en lättöl, men inte i ordets vanliga bemärkelse. "Vi vill göra en öl världens lättaste öl, alltså den som väger minst. Alkohol väger mindre än vatten medan socker väger mer än vatten, så vi ska göra en stark men mycket utjäst öl.", förklarade Tore. Mer än så tänkte jag faktiskt inte berätta, då de ville vara lite hemliga om detta ett tag till. Jag kan i alla fall lova att det är ett riktigt fyndigt namn på ölen!

En liten anekdot kring den avslutande Goliat, en imperial stout med kaffe, var hur de hade tillsatt kaffet till ölen. De berättade om alla möjliga olika metoder för att tillsätta kaffe under bryggningen och vilka effekter de får, och att de valt att hälla i sitt kaffe när ölet lagrats klart, mer eller mindre precis innan buteljering, för att ha kvar så mycket färsk kaffearom som möjligt i ölet. Och visst var det också en mycket trevlig, söt kaffedoft som trängdes med choklad och en rejäl dos amerikansk humle. En av de mest spännande imperial stouts jag har druckit på sistone.

Efter två timmar på GH var provningen slut, men kvällen var bara barnet. Det hela fortsatte i Loyaltybaren på O'Connors, dit alla provningsdeltagare var inbjudna på "efterfest" och bryggarmingel. Jag hade att välja på att sega mig kvar på GH och dricka slattar av all god öl eller att skynda mig till O'Connors för att få en bra plats innan den stora horden kom dit. Jag valde det senare, och det är jag glad för. 15 minuter efter att jag slagit mig ner vid baren var det knökfullt, med uppskattningsvis 50 personer på en yta stor som ett studentrum. Kvällens storsäljare var Overall IPA från To Öl, som fanns nypåkopplad på fat. Jag tror faktiskt att hela fatet gick åt under kvällen. Overall var det allra första ölet som Tore och Tobias bryggde, i samarbete med sin gamla gymnasielärare och hembryggarmentor Mikkel "Mikkeller" Bjergsö. En riktigt trevlig DIPA men i min bok knäpps den på fingrarna av Final Frontier som är ännu lite bättre.

På O'Connors snackades det mer med bryggarna och vi provade lite svenska rariteter som Slottskällans Kloster 2001 och Ölands Gårdsbryggeri Gammeltokens Rököl. Trevliga herrar alla tre får jag säga, fast det var mest kallprat och inte så mycket av bloggvärde att skriva om.

Stort tack till Tobias Hofback som drog igång detta. Planen verkar vara att köra provningar med två bryggerier en gång per termin, så nu har jag en anledning att se framemot hösten. Det verkade redan finnas planer om vilka två som skulle komma till nästa provning, någon gång i september.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar