Ölcocktails? Ja tack!

, , Inga kommentarer
Öl till cocktails (ja, Carlsberg verkar ha varit med på ett hörn)
Häromdagen blev jag inbjuden till en workshop som arrangerades av Bartenders Choice Award för att, som jag förstod det, finslipa juryns kunskaper inför själva tävlingen. För första gången ska nu öl vara en deltävling. Bättre sent än aldrig antar jag... Nåväl, stora delar av workshopen handlade om ölhistoria, översikt av bryggprocessen etc samt hur man häller upp öl på tapp. Med andra ord inte mycket nytt om man har hållt igång ett ölintresse i några år, och i mitt fall också jobbat som bartender på en ölorienterad pub.

Något som däremot var helt nytt för mig var ölcocktails. Jag har förstås hört om konceptet förut med klassiker som black velvet (50/50 av champagne och stout) men aldrig prövat det själv. Pär Webering från Stockholm BarAkademi var på plats för att blanda och presentera tre olika ölcocktails som han arbetat fram. Om man vill vara cynisk kan man påstå att alla tre "bara" är klassiska cocktails som man tillsatt öl i, men jag tyckte det kändes nyskapande såväl som välsmakande och blev inspirerad att testa lite mer hemma.


Först ut var en Mowito, en variant av den klassiska romdrinken mojiton med belgisk witbier. Eller, Pär själv kallade den bara för Beer Mojito men jag tyckte Mowito var lite fyndigare.

2 barskedar/1 matsked råsocker
2 cl färskpressad limejuice
2 cl ljus kubansk rom t ex Bacardi Superior
10-12 blad färsk mynta
Hoegaarden eller annan belgisk witbier

Häll upp socker, limejuice, och rom i ett Hoegaardenglas á 40 cl eller annat stort cocktailglas. Lägg myntabladen i ena handflaten och klappa till dem med andra handen och lägg i dem i glaset. Detta är istället för att muddla, vilket frigör för mycket bitterhet när man även har öl i drinken. Fyll glaset med iskuber och rör om ordentligt. Toppa upp med ölen. Eventuellt kan man fylla upp halvvägs med öl, röra om och sedan toppa med mer öl för att få bättre blandning. Garnera med en myntakvist. Om man har en limepress för limehalvor är det också snyggt att dekorera med en pressad halva.

Mojito är en av mina favoritcocktails och denna variant blev också min favorit av de tre. Veteölen och myntan slår samman på ett fint sätt till en mycket fräsch drink som man kan dricka i lite större klunkar än en vanlig mojito.


Lagerita är som man kanske förstår av namnet en variant av margharita som toppas med ljus lager. I det här fallet användes Estrella men vilken ljus lager som helst med bra maltighet och låg beska ska gå bra. Tequiladrinkar överlag har haft svårt att hitta rätt hos mig men det här fungerade ändå. Om det beror på den lite finare tequilan eller ölen låter jag vara osagt, men det här funkade bättre för mig.

5 cl tequila reposado 100% agave
2,5 cl färskpressad limejuice
2 barskedar/1 matsked agavesirap (finns i livsmedelsbutiker, kolla vid vanlig sirap eller specialhyllorna)
Ljus, låghumlad lager

Förbered ett collinsglas med att frosta kanten med flingsalt och fyll upp med iskuber. Skaka tequila, limejuice och agavesirap med is och sila upp i glas. Toppa med lager.


Sist ut var en drink som Pär döpt till Peppes Special som kan liknas med en amaretto sour med mörk lager. Denna drink är också den som är lättast att göra själv hemma, både sett till ingredienser och utrustning. Jag tyckte det blev lite för blaskig smak med den mörka lagern, men kan tänka mig (och ska testa lite själv) att det blir gott med t ex en IPA.

2 cl amaretto
2 cl färskpressad limejuice
1 cl sockerlag (valfritt)
Mörk lager

Bygg över is och toppa med mörk lager. Garnera med en myntakvist.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar