Brysselhelgen i övrigt

, , Inga kommentarer
Förutom ölbyten, besök på Nüetnigenough och Cantillon så gjorde vi förstås annat i Bryssel som jag tänkte sammanfatta lite här. Det här blir också sista inlägget om Brysselhelgen, sedan återgås det till normalt program. För att underlätta navigeringen i Bryssel så laddade jag ner appen HuMaps och laddade sedan ner en Brysselkarta till den, så har man en karta på mobilen som är tillgänglig offline. Den eller någon annan offlinekarteapp är klart att rekommendera om man ska till ställen som t ex Cantillon som ligger lite off.

På fredagskvällen tog vi tåget (med ett byte) ut till Beersel som väl verkar vara något av en finare förort till Bryssel. Eftersom sista tågkombon tillbaka in till Bryssel gick redan vid kl 20.05 så åkte vi dit ganska tidigt. Poängen med att åka till Beersel är förstås att 3 Fonteinen ligger där. Förutom deras bryggerishop där man kan köpa deras standardöl till bra priser så har de även sin Lambikodrom som är en liten bar samt en restaurang som vad jag förstått drivs av Armands bror. Alla ligger dessutom intill varandra. Efter ett snabbt besök på bryggerishoppen, där jag köpte en flaska HORAL's Megablend och en 3 Fonteinen Vintage 2003 så slog vi oss ner på restaurangen och började ögna igenom menyn.

Båda två fastnade vi för samma sak på menyn, nämligen pärlhöna med krieksås. Det visade sig också vara precis så gott som det låter. Efter att ha väntat in maten med deras Faro så tog jag in en Oude Kriek till maten som visserligen var väldigt god men kanske en aning för sur för att matcha maten helt perfekt. En returbiljett från Bryssel kostade €4,80 om jag inte minns fel och tågresan tog ungefär 40 minuter enkel väg. Väl värt det tycker jag, och då gick jag ändå inte på de roligare sakerna på ölmenyn då de kändes lite för dyra (men relativt sett ändå billiga) för mig att beställa in själv.

Turen ut till 3 Fonteinen gjordes mellan besöket på Cantillon och ölbytet, så resten av fredagen känner ni redan till. På lördagen gjorde vi en liten dagstur till Gent som man tar sig till på en dryg halvtimme med tåg från Bryssel. Runt tågstationen Sint-Peters är det inte särskilt spännande men om man promenerar eller tar röda linjens spårvagn upp till Historische Centrum så blir det lite mer spännande. Här ligger fyra stora gamla kyrkor i samma kvarter samt en hel del andra gamla fina byggnader. Här ligger också Waterhuis aan de Bierkant, en liten bar längs med en kanal som utgör ett perfekt depåstopp för lite vätskepåfyllning. Det var nämligen 27-28 grader varmt den dagen så det var välkommet att få sätta sig ner med något kallt att dricka. De hade bland annat tre stycken öl på fat som skulle vara exklusiva för dem, samt ett par andra sjysta fatöl och en del bra flasköl, bland annat Oude Kriek från Hanssens som jag beställde in.

Senare på kvällen åt vi på Nüetnigenough och drog sedan vidare till Delirium Hoppy Loft, som alltså är övervåningen till vanliga Delirium Café. Där kunde man få tre smakprover á 17 cl av deras olika fatöl. Det fanns ett gäng halvtrista belgiska öl men även Rogue Brutal IPA, Nögne Ö #100 och Brewdog Abstrakt 06. Gissa vilka tre jag valde? Vänta, jag har inte sagt vad det kostade. 6 euro! Bara ett glas Abstrakt 06 kostar nästan dubbelt så mycket på krogen i Sverige.

Söndagen blev lite av en chilldag med ett besök på det kungliga palatset som höll öppet hus. Undrar vad för öl de dricker där egentligen? Efter ett tag hittade vi oss själva på Moeder Lambic där jag drack en Cantillon Kriekenlambic innan vi drog vidare till en matbutik för att köpa billiga trappister till svärfar samt en Lindemans Kriek Cuvee Rene till mig. Lite skillnad mot de skandinaviska priserna. På kvällen blev det ett nytt besök på Delirium, den här gången på gatuplan där vi drack Brewdog Royal Virility Performance och Mikkeller Black Hole Tequila Edition på fat och Struise Pannepeut 2007 och Vuur & Vlam på flaska. Inga dumma öl alls, framförallt blev jag verkligt imponerade av den tequilalagrade stouten, riktigt bra bira. Återigen, priserna var svåra att klaga på. Värt att nämna är också att det numera är rökfritt inne vilket gör miljön mycket trevligare.

Måndag eftermiddag var sista chansen för shopping för tjejen. Jag orkade med en timme eller två, sen kastade jag in handduken och bestämde mig för att gå och dricka några sista öl istället. Valet stod mellan Moeder Lambic och Delirium. ML har dock rätt höga priser för att vara Bryssel och bortom ett gäng sjysta Cantillonöl så är deras fatlista inte såååå speciell, i alla fall inte när man jämför med Delirium och atmosfären är också sjystare på Delirium i mitt tycke. Inte så svårt val i slutändan alltså. Jag hann sätta i mig Struise Svea IPA och en Hanssens Oude Gueuze samt prata med några trevliga ölintresserade amerikaner innan min flickvän dök och upp gjorde mig sällskap för en avslutande Tilquin Faro.

Allt som allt kan jag alltså rekommendera att Brysselresenären besöker Nüetnigenough för mat, Cantillon för bryggeribesök och Moeder Lambic samt framförallt Delirium Café för barhäng. Kolla även i någon vanlig mataffär, t ex AD Delhaize, efter öl innan ni går till ställen som Bier Temple som har ordentliga turistpriser, ofta mer än dubbla priserna mot mataffärerna. Vill man köpa Cantillonöl är det bara att ta sig till bryggeriet. Det är inte särskilt långt från metrostationen Clemenceau men man kan också gå dit från centrum.

Till slut fick jag följande öl och annat med mig hem:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar